قلب و زندگی؛ سایت شخصی دكتر مصطفی بیات فوق تخصص قلب و عروق عمومي افزایش پلاکت به عنوان نشانگر بالقوه سرطان

افزایش پلاکت به عنوان نشانگر بالقوه سرطان

پلاکت یکی از نشانگرهای شناخته شده فاز حاد (Acute phase reactant) است.

یک مطالعه از شماره ماه می British Journal of General Practice نشان می‌دهد ۱۱% مردان و ۶% زنانی که تعداد پلاکت بالا دارند در یک سال آینده دچار سرطان خواهند شد. میزان وقوع سرطان پس از دو سال به سطح پایه (۴% در مردان و ۲% در زنان) بازمی‌گردد. اگر آزمایش دوم پس از ۶ ماه نشان‌دهنده تداوم پلاکت بالا باشد، خطر سرطان در مردان به ۱۸% و در زنان به ۱۰% می‌رسد.

شایع‌ترین سرطان در افرادی که پلاکت بالا دارند، سرطان ریه و کولورکتال است. تقریباً یک‌ سوم مبتلایان به سرطان ریه یا کولورکتال، پیش از تشخیص سرطان، هیچ علامت دیگری به‌جز ترومبوسیتوز (پلاکت بیش از ۴۰۰ هزار در میکرولیتر) نداشته‌اند.

تعداد پلاکت به‌ عنوان یک نشانگر بالقوه سرطان، می‌تواند به تشخیص زودرس در این گروه از بیماران کمک کند.