کنترل فشار خون

کنترل فشارخون دربخش های ویژه از اقدامات ساده ومهمی ست که نقش موثری در سلامت قلب وعروق واندامها دارد

🔰🔰 بازوبند هوا در پروسه کنترل فشار خون باید متناسب با بازوی بیمار باشد اگر عرض  بازوبند کم باشد   فشار خون به اشتباه بالا خوانده میشود و برعکس

✅✅ دراولین بررسی فشار    خون بیمار ترجیحا از هردودست کنترل شود این عمل بمنظور پی بردن به  اختلاف فشار زیاد هردودست و علایمی مثل  آنوریسم آئورت   انسداد عروقی  خطاهای اندازه گیری انجام میشود

🔲🔲 درصورت تایید اختلاف فشار بین هردودست تاکید شود همیشه فشار ازدستی که فشارخون آن بالاتراست کنترل شود

✔️✔️ درصورتیکه نتوان از بازو استفاده کرد میتوان از  مچ دست یا دور ساق پا ( نبض تیبیال خلفی) یا دور ران ( نبض پوپلیته آل ) استفاده کرد

✅✅   فشار سیستولیک دست چپ بطور طبیعی حدود ۵تا ۱۰ میلی مترجیوه از دست راست کمتراست تا این اندازه طبیعی است.

🔰🔰  پهنای زیاد کاف ( بطور معمول باید کاف ۸۰ درصد سطح بازو را بپوشاند) باعث میشود فشار را کمتراز معمول نشاد دهد( قانون فشار فیزیک که هرچه سطح بیشترباشد فشار کمتراست)

☑️☑️ درصورتیکه  اختلاف فشار دو دست   بیشتراز ۱۵ میلی متر جیوه باشد نشانه خطرناک بیماریهای انسدادی عروق (  PVD) مثل آترواسکلروزیس عروق ساب کلاویکول باشد واز علایم سکته زودرس قلبی و مغزی میتواند باشد

🎯🎯 در حالت طبیعی در شب فشارکمتر میشود در  زمستان بعلت تنگ شدن عروق فشار بیشتراز  تابستان است لذا افزایش فشار خون صبحگاهی علامت خطرناکی است.

🔮🔮  کنترل فشارخون در شرایط بدون استرس ، بدون درد( بیماران بخش های ویژه بعلت درد ممکن است فشارخونشون بالاباشد لذا اول درد راباید کنترل کرد ) ، بدون مصرف سیگار و کافئین انجام شود

بزرگترین کانال تخصصی پزشکی
جامعترین و علمیترین کانال پزشکی