ریواروکسابان در ترومبوسیتوپنی ناشی از هپارین (HIT*)

🔻ترومبوسیتوپنی ناشی از هپارین عارضه ای است که افت شدید پلاکت ها اغلب بعد از ۶-۵ روز از فرآورده هپارینی مانند هپارین، انوکساپارین،… رخ می دهد و درصورت مواجهه قبلی این مدت کوتاهتر است. همچنین تولید ترومبین افزایش می یابد.

🔻در چنین شرایطی استفاده از آنتی کوآگولانی غیر هپارینی مانند مهارکنندگان مستقیم ترومبین (DTIs**) مانند لپیرودین، آرگاتروبان، … ضرورت می یابد.

🔻ریواروکسابان، مهارکننده مستقیم فاکتور ١٠ و خوراکی است که تولید ترومبین را هم مهار می کند. با این مکانیسم بنظر می رسد که پتانسیل استفاده این دارو در HIT وجود دارد.  اغلب داروهای این دسته تزریقی هستند و خطر ایجاد خونریزی ماژور در این بیماران دارند.

🔻تجربه چندانی در این مورد بجز یک مطالعه کوهورت و برخی گزارشات موردی، موجود نیست،

🔻روش درمان

‎ HITقطع ضدانعقاد هپارینی متعاقب عارضه◀️
◀️شروع ریواروکسابان با دوز ١۵ میلی گرم دوبار در روز تا زمان ریکاوری پلاکت ها یا روز ٢١ ام درصورت ترومبوزحاد
◀️ادامه ریواروکسابان با دوز ٢٠ میلی گرم روزانه تا روز ‎سی ام و در مواردی طولانیتر (٣ماه) به تشخیص پزشک
*Heparin-induced thrombocytopenia
**Direct Thrombin Inhibitors

✏️J Thromb Haemost.2016;14(6):1206-10.
‎✏️‏J Thromb Thrombolysis.2015;40(3)392-4.
✏️UpToDate, 2017

✍🏼دکتر فانک فهیمی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Related Post

مصرف قرص های ضد بارداری ریسک ابتلا به سرطان سینه را کمی افزایش می دهدمصرف قرص های ضد بارداری ریسک ابتلا به سرطان سینه را کمی افزایش می دهد

▫️یافته های جدید نشان می دهد قرص های ضد بارداری حاوی استروژن و پروژسترون می تواند ریسک ابتلا به سرطان سینه را در خانم ها افزایش دهد. افزایش ریسک کلی