قلب و زندگی؛ مصطفی بیات عمومي آیا استاتین در درمان عفونت‌های ویروسی حاد (و کووید-۱۹) نقشی دارد؟

آیا استاتین در درمان عفونت‌های ویروسی حاد (و کووید-۱۹) نقشی دارد؟

کالج متخصصین قلب آمریکا (https://t.me/MedicalnoteBook/11684)، ۱۸ مارس ۲۰۲۰

▫️نقش داروهای کاهنده کلسترول از خانواده #استاتین (آتورواستاتین، سیمواستاتین، فلوواستاتین، لووستاتین) در درمان عفونت‌های حاد ویروسی، به‌دلیل آثار ضدالتهابی آن‌ها، در سال‌های اخیر مورد توجه بوده است.
در این مورد باید به چند نکته توجه شود:

– در مبتلایان به بیماری‌های قلبی‌-عروقی که از قبل تحت درمان استاتین باشند، ادامه مصرف استاتین در صورت ابتلا به بیماری ویروسی باعث بهبود پیش‌آگهی قلبی‌-عروقی و پیش‌آگهی کلی می‌شود.
– در افرادی که از قبل تحت درمان استاتین نباشند، اثربخشی این داروها در پیشگیری از عوارض بیماری ویروسی، شامل کووید-۱۹، ثابت نشده است.
– مطالعات توصیفی محدودی درباره ایمنی و اثربخشی استاتین در عفونت‌های ویروسی انجام شده که برخی و نه همه آن‌ها نشان‌دهنده کاهش عوارض قلبی‌-عروقی و احتمالاً کاهش مرگ‌ومیر بوده است.
– در بیماران تحت درمان استاتین که با علائم تنفسی و تشخیص احتمالی پنومونی ویروسی (شامل کووید-۱۹) در بیمارستان بستری می‌شوند، ادامه مصرف استاتین امکان‌پذیر است.
– در سایر موارد با توجه به ماهیت توصیفی و ذهنی مطالعات انجام شده، شواهد ناکافی و متناقض، و احتمال سوگرایی، چنین توصیه‌ای امکان‌پذیر نیست.
– یک کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده (RCT) نشان داده تجویز استاتین در مبتلایان به پنومونی مرتبط با ونتیلاتور احتمالاً باعث کاهش مرگ‌ومیر می‌شود.
– یک کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده دیگر نشان داده استاتین در پنومونی مرتبط با ونتیلاتور بی‌اثر است.
– در این مطالعات هیچ عارضه‌ای در اثر مصرف استاتین گزارش نشده است.
– شرکت‌کنندگان در بیشتر این مطالعات شامل مبتلایان به پنومونی باکتریایی یا آنفلوانزا بوده و نه #کرونا ویروس، و در برخی منابع گفته شده که استاتین احتمالاً اثرات مفیدی در مِرس و سایر کروناویروس‌ها شامل کروناویروس جدید (سارس-۲ و عامل کووید-۱۹) دارد، ولی هیچ پژوهش توصیفی بزرگ یا کارآزمایی بالینی در حمایت از این توصیه وجود ندارد.
– به‌طورکلی، به‌ اعتقاد کالج متخصصین قلب آمریکا (https://t.me/MedicalnoteBook/11684)، در افراد تحت درمان استاتین که به بیماری قلبی‌-عروقی یا دیابت مبتلا، یا از نظر قلبی‌-عروقی پرخطر هستند، ادامه مصرف استاتین در صورت ابتلا به کووید-۱۹ منطقی به‌نظر می‌رسد.
– ادامه مصرف استاتین در این موارد، به‌ویژه با توجه به کشندگی بالای کووید-۱۹ در مبتلایان به بیماری قلبی‌-عروقی (۱۰٫۸ درصد) و دیابت (۷٫۳ درصد) اهمیت دارد.
– مصرف استاتین در موارد مشکوک به کووید-۱۹ نیز باید ادامه یابد چون آسیب حاد قلبی در این بیماران گزارش شده است.
– پزشکان باید توجه کنند که در زمینه سرپایی، افراد پرخطر از نظر قلبی‌-عروقی، مصرف استاتین را مطابق با گایدلاین ادامه دهند.
– در مبتلایان به کووید-۱۹ فعال، به‌دلیل احتمال رابدومیولیز (که شیوع آن در حال حاضر نامشخص است)، قطع مصرف استاتین به مدت کوتاه می‌تواند عاقلانه باشد.