آیا استاتین در درمان عفونت‌های ویروسی حاد (و کووید-۱۹) نقشی دارد؟

کالج متخصصین قلب آمریکا (https://t.me/MedicalnoteBook/11684)، ۱۸ مارس ۲۰۲۰

▫️نقش داروهای کاهنده کلسترول از خانواده #استاتین (آتورواستاتین، سیمواستاتین، فلوواستاتین، لووستاتین) در درمان عفونت‌های حاد ویروسی، به‌دلیل آثار ضدالتهابی آن‌ها، در سال‌های اخیر مورد توجه بوده است.
در این مورد باید به چند نکته توجه شود:

– در مبتلایان به بیماری‌های قلبی‌-عروقی که از قبل تحت درمان استاتین باشند، ادامه مصرف استاتین در صورت ابتلا به بیماری ویروسی باعث بهبود پیش‌آگهی قلبی‌-عروقی و پیش‌آگهی کلی می‌شود.
– در افرادی که از قبل تحت درمان استاتین نباشند، اثربخشی این داروها در پیشگیری از عوارض بیماری ویروسی، شامل کووید-۱۹، ثابت نشده است.
– مطالعات توصیفی محدودی درباره ایمنی و اثربخشی استاتین در عفونت‌های ویروسی انجام شده که برخی و نه همه آن‌ها نشان‌دهنده کاهش عوارض قلبی‌-عروقی و احتمالاً کاهش مرگ‌ومیر بوده است.
– در بیماران تحت درمان استاتین که با علائم تنفسی و تشخیص احتمالی پنومونی ویروسی (شامل کووید-۱۹) در بیمارستان بستری می‌شوند، ادامه مصرف استاتین امکان‌پذیر است.
– در سایر موارد با توجه به ماهیت توصیفی و ذهنی مطالعات انجام شده، شواهد ناکافی و متناقض، و احتمال سوگرایی، چنین توصیه‌ای امکان‌پذیر نیست.
– یک کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده (RCT) نشان داده تجویز استاتین در مبتلایان به پنومونی مرتبط با ونتیلاتور احتمالاً باعث کاهش مرگ‌ومیر می‌شود.
– یک کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده دیگر نشان داده استاتین در پنومونی مرتبط با ونتیلاتور بی‌اثر است.
– در این مطالعات هیچ عارضه‌ای در اثر مصرف استاتین گزارش نشده است.
– شرکت‌کنندگان در بیشتر این مطالعات شامل مبتلایان به پنومونی باکتریایی یا آنفلوانزا بوده و نه #کرونا ویروس، و در برخی منابع گفته شده که استاتین احتمالاً اثرات مفیدی در مِرس و سایر کروناویروس‌ها شامل کروناویروس جدید (سارس-۲ و عامل کووید-۱۹) دارد، ولی هیچ پژوهش توصیفی بزرگ یا کارآزمایی بالینی در حمایت از این توصیه وجود ندارد.
– به‌طورکلی، به‌ اعتقاد کالج متخصصین قلب آمریکا (https://t.me/MedicalnoteBook/11684)، در افراد تحت درمان استاتین که به بیماری قلبی‌-عروقی یا دیابت مبتلا، یا از نظر قلبی‌-عروقی پرخطر هستند، ادامه مصرف استاتین در صورت ابتلا به کووید-۱۹ منطقی به‌نظر می‌رسد.
– ادامه مصرف استاتین در این موارد، به‌ویژه با توجه به کشندگی بالای کووید-۱۹ در مبتلایان به بیماری قلبی‌-عروقی (۱۰٫۸ درصد) و دیابت (۷٫۳ درصد) اهمیت دارد.
– مصرف استاتین در موارد مشکوک به کووید-۱۹ نیز باید ادامه یابد چون آسیب حاد قلبی در این بیماران گزارش شده است.
– پزشکان باید توجه کنند که در زمینه سرپایی، افراد پرخطر از نظر قلبی‌-عروقی، مصرف استاتین را مطابق با گایدلاین ادامه دهند.
– در مبتلایان به کووید-۱۹ فعال، به‌دلیل احتمال رابدومیولیز (که شیوع آن در حال حاضر نامشخص است)، قطع مصرف استاتین به مدت کوتاه می‌تواند عاقلانه باشد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فواید شکلاتفواید شکلات

▫️تحقیقات اخیر دانشمندان نشان داده، مصرف شکلات از ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی و ضربان نامنظم قلب جلوگیری می کند. ▫️نتایج برخی مطالعات نشان داده، شکلات تلخ فواید