قلب و زندگی؛ سایت شخصی دكتر مصطفی بیات فوق تخصص قلب و عروق عمومي مت‎آمفتامین یا “شیشه” – آنچه دانستنش نیاز است!

مت‎آمفتامین یا “شیشه” – آنچه دانستنش نیاز است!

▫️مت‎آمفتامین یک ماده مخدر محرک روان بسیار اعتیادآور و شبیه به آمفتامین است. مت‎آمفتامین به خاطر اثرات نشئه‎آور آن که شبیه به اثرات کوکائین است مصرف می‎شود.
▫️مت‎آمفتامین میزان طبیعی تولید دوپامین و نوراپی‌نفرین را در مغز افزایش می‌دهد.
– اثرات ناشی از مصرف مت‎آمفتامین بیش از کوکائین ادامه پیدا می‎کند، ارزان‎تر از آن است و تولید آن یا ترکیبات عموماً در دسترس آسان‌تر است.
– نام‌های خیابانی مت‎آمفتامین شامل گچ، کرانک، یخ، کریستال، مت، شیشه، و شتاب است.
▫️آمفتامین که در قرن نوزدهم کشف شد ابتدا به عنوان یک دکونژستانت بینی و تحریک کننده سیستم تنفسی مورد استفاده قرار می‌گرفت.
– در طول جنگ جهانی دوم مت‎آمفتامین – که از نظر ساختار شبیه به آمفتامین است – برای حفظ هشیاری در نیروهای نظامی و تقویت استقامت و خلق و خوی سربازان به کار می‎رفت.
– در همان زمان ویژگی بسیار اعتیادآور مت‎آمفتامین آشکار شد. در سال‌های ۱۹۷۰ میلادی این ماده مخدر به فهرست II جدول‎بندی مواد تحت کنترل اضافه شد. مت‎آمفتامین جز در شرایط تجویز از سوی پزشک برای موارد بسیار معدودی از اختلالات پزشکی ماده‎ای است که تولید و مصرف آن غیر قانونی محسوب می‌شود.
▫️تولید مت‎آمفتامین آسان بوده و ماده مخدر نیرومندی است، بنابراین کماکان به عنوان یک ماده مخدر دارای سوءمصرف جدی باقی می‎ماند. مصرف درازمدت این ماده مخدر با اثرات ویرانگر بر روی مصرف کننده و جامعه همراه است.
مت‎آمفتامین یک پودر کریستالی سفید رنگ، فاقد بو، و تلخ مزه است که به آسانی در آب یا الکل حل می‎شود.
آمفتامین برای درمان برخی اختلالات پزشکی شامل موارد زیر تجویز می‌گردد:
ا• چاقی
اا• ADHD
ااا• نارکولپسی (به صورت فاقد برچسب)
▫️مت‎آمفتامین که ماده مخدری با مواد مشابه است به طور غیر قانونی برای اثرات لذت‎بخش آن مورد استفاده قرار می‎گیرد. کاربرد نادرست آن می‎تواند خطرناک و حتی کشنده باشد.
▫️اثرات لذت‌بخش مت‎آمفتامین هنگامی بروز می‌نماید که بدن مقادیر بسیار بالایی از نوروترانسمیتر دوپامین را آزاد می‎کند. دوپامین یکی از مواد شیمیایی مغز است که در انگیزش، لذت، و عملکرد حرکتی نقش دارد.
– همانند بسیاری از مواد محرک موارد سوء مصرف مت‎آمفتامین در الگوی موسوم به “عیاشی و سقوط” بروز می‌یابد. مصرف کننده سعی می‌کند تا برای حفظ حالت نشئگی پیش از زائل شدن اثرات دوز قبلی مقدار بیشتری از ماده مخدر را مصرف کند.
– این ماده مخدر بر روی بخش‌هایی از مغز عمل می‌کند که در سیستم پاداش دخالت دارند، و این موضوع فرد را به مصرف دوزهای بیشتر آن تشویق و وسوسه می‌کند.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Related Post

ویتامین دی چه تاثیری بر دیابت داردویتامین دی چه تاثیری بر دیابت دارد

▫️محققان دانشگاه کالیفرنیا در یک مطالعه که نتایج آن در مجله PLOS ONE منتشر شده نشان داده اند که کمبود ویتامین دی میتواند احتمال بروز دیابت نوع دو را افزایش

مصرف قرص های ضد بارداری ریسک ابتلا به سرطان سینه را کمی افزایش می دهدمصرف قرص های ضد بارداری ریسک ابتلا به سرطان سینه را کمی افزایش می دهد

▫️یافته های جدید نشان می دهد قرص های ضد بارداری حاوی استروژن و پروژسترون می تواند ریسک ابتلا به سرطان سینه را در خانم ها افزایش دهد. افزایش ریسک کلی