تاثیر کافئین بر جذب آهن

▫️به نقل از “هلث لاین”، چندین مطالعه نشان داده اند که قهوه و دیگر نوشیدنی های کافئین‌دار می توانند جذب آهن را کاهش دهند. نتایج یک مطالعه نشان داد که نوشیدن یک فنجان قهوه به همراه همبرگر جذب آهن را تا ۳۹ درصد کاهش می دهد. نوشیدن چای، یکی دیگر از مهارکننده های جذب آهن، با وعده غذایی مشابه جذب آهن را تا ۶۴ درصد کاهش داد.
▫️مطالعه ای دیگر نشان داد که نوشیدن یک فنجان قهوه فوری با وعده غذایی حاوی نان جذب آهن را بین ۶۰ تا ۹۰ درصد کاهش داده است. هرچه قهوه یا چای غلیظ‌تر باشد، جذب آهن نیز هرچه بیشتر کاهش می یابد. با این وجود، به نظر نمی رسد کافئین تنها ماده ای باشد که در جذب آهن اختلال ایجاد می کند. در حقیقت، نتایج یک مطالعه نشان داد که کافئین به تنهایی تنها با ۶ درصد از آهن یک وعده غذایی پیوند تشکیل می دهد. با توجه به این درصد پایین، عوامل دیگری باید در جذب آهن تاثیرگذار باشند.
▫️افزون بر این، مصرف منظم قهوه ممکن است بر سطوح ذخایر آهن بدن نیز تاثیرگذار باشد. نتایج یک مطالعه با حضور شرکت کنندگانی مسن نشان داد که مصرف روزانه قهوه با یک درصد فرتین کمتر مرتبط بوده است. فرتین پروتئینی است که سطوح ذخایر آهن را نشان می دهد. با این وجود، باید به این نکته توجه داشته باشید که اثرات قهوه و کافئین بر جذب آهن به زمان مصرف نیز بستگی دارد. به عنوان مثال، نوشیدن قهوه یک ساعت پیش از یک وعده غذایی اثری بر جذب آهن ندارد.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Related Post

ارتباط ویتامین های گروه B و دیس لیپیدمیارتباط ویتامین های گروه B و دیس لیپیدمی

🔻 آیا مکمل های مذکور می توانند جایگزین #استاتین ها گردد؟ ▫️شواهد بسیاری مبنی بر افزایش #هموسیستئین، در #آترواسکلروز وجود دارد. ▫️هموسیستئین، یک فاکتور خطرساز مستقل برای آترواسکلروز می باشد.

افزایش پلاکت به عنوان نشانگر بالقوه سرطانافزایش پلاکت به عنوان نشانگر بالقوه سرطان

پلاکت یکی از نشانگرهای شناخته شده فاز حاد (Acute phase reactant) است. یک مطالعه از شماره ماه می British Journal of General Practice نشان می‌دهد ۱۱% مردان و ۶% زنانی